Assalammualaikum , Salam Sejahtera dan Salam 1 Malaysia.
Ini adalah ruangan RPH. Silalah beri respon.
Terima kasih.
Ini adalah ruangan RPH. Silalah beri respon.
Terima kasih.
Rancangan Pengajaran Harian Bahasa Malaysia Tahun 1
2012.
Sekolah Kebangsaan
Pekan Putatan Kota Kinabalu, Sabah.
Mata Pelajaran : Bahasa Malaysia.
Kelas : Tahun Satu Anemon.(Tahap 1)
Kategori Sederhana.
Bilangan Murid : 30 Orang .
Tarikh : 06-11-2012.
Masa
: 1.50- 2.50 Petang. (60 minit)
Tema : Mari Bertani.
Tajuk : Kebun Datuk Anas.
Standard
Pembelajaran : 2.3.2 Membaca kuat ayat tunggal dan
ayat majmuk dengan lancar, sebutan
yang
jelas dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.
Objektif
Pembelajaran : Pada akhir unit ini murid akan dapat:
1.
Membaca
ayat tunggal dan ayat majmuk daripada pelbagai bahan bacaan dengan sebutan yang
betul.
Bahan bantu
Mengajar : Lembaran kerja dalam petikan, kad ayat tunggal
dan ayat majmuk, sayur-
sayuran dan kad gambar yang
menunjukkan kebun Pak Mamat.
EMK
: Kreatif dan Inovatif
- Menjana Idea
- Menghubungkait
- Bacaan
Intensif
Nilai /Sikap
Refleksi : 1. 85% murid dapat membaca ayat tunggal /majmuk
dengan lancar, sebutan
yang
jelas dan intonasi yang betul dan mengikut tanda baca.
1.
15%
murid tidak dapa tmenguasai pembacaan ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang
jelas dan intonasi yang betul.
Langkah/
Masa
|
Aktiviti pengajaran dan
Pembelajaran.
|
Catatan
|
||||||||||||
Set Induksi
(5 minit)
|
1. Menyanyi ‘Lagu Pak Mamat ada kebun”
2. Guru menunjukkan benda mewujud yang berkaitan dengan tajuk pelajaran.
|
-Murid menyanyi.
- Sayur-sayuran segar.
|
||||||||||||
Langkah 1
(5 minit)
|
1.Guru meminta murid memerhatikan gambar
2.Murid menjana idea dari pemerhatian gambar
3. Guru memberitahu tajuk pelajaran “ Kebun Datuk
Anas”.
|
-Pemarhatian gambar
-Gambar berkebun
|
||||||||||||
Langkah 2
(10 minit)
|
1. Guru mengarah murid baca bahan bacaan. (senyap).
2.Guru membimbing murid baca petikan.
3.Bersoaljawab tentang bahan bacaan.
1.
Apakah tanaman yang ditanam oleh datuk Anas?
2.
Apakah alat yang digunakan oleh datuk Anas untuk
membuat batas?
3.
Bagaimanakah perasaan datuk Anas melihat tanamannya hidup subur?
|
-Petikan lambaran kerja.
-Kemahiran membaca.
-kemahiran mendengar
dan bertutur.
|
||||||||||||
Langkah 3
(10 minit )
|
1. Guru mengarahkan beberapa orang murid
(individu)
2. membaca
petikan diikuti oleh semua murid .
|
-Kemahiran membaca
|
||||||||||||
|
sangat jelas tentang rancangan pengajaran cikgu. semoga memberikan manfaat
ReplyDeleteSalam Maal Hijrah,
ReplyDeleteCikgu Hjh Sitti satu persediaan rancangan pengajaran yang mantap. Semoga murid-murid belajar dengan seronok
Assalamualaikum dan Salam Maal Hijrah..
ReplyDeleteTerima kasih atas respon cikgu Ros.
Cikgu Hjh Siti rancangan pengajaran yang telah disediakan amat sesuai sekali.Tahniah cikgu.
ReplyDeleteAssalamualaikum cikgu..
ReplyDeleteTerima kasih atas pandangan cikgu.
Salam,
ReplyDeleteSatu persediaan mengajar yang baik. Tahniah...
Assalamualaikum...
ReplyDeleteRPH yang tersusun dan mengambilkira keupayaan murid tahun 1..tahniah cikgu Sitti
Waalaikumsalam ....
ReplyDeleteTerima kasih atas pandangan kawan-kawan semua....
Assalamulaikum w.b.t...Tahniah rancangan pengajaran yang baik dan sesuai untuk murid tahun 1.
ReplyDeleteWaalaikumsalam cikgu.
ReplyDeleteTerima kasih atas respon cikgu.