Ruangan ini adalah latihan Bahasa Malaysia untuk Tahun1.
Silalah beri respon. Terima kasih.
Silalah beri respon. Terima kasih.
Tahun 1 2012. Bahasa Malaysia
Latihan 1.
Soalan: Lengkapkan ayat tunggal dan ayat majmuk dengan memilih jawapan yang betul.
1. Ini ________________ sayur datuk Anas, ( taman, kebun).
2. Pak Mamat sedang membuat ______________.
( batas, kolam ).
3. Kebun datuk Anas ada sayur bendi dan ________________.
(kangkung, kurma ).
4. Anas membantu datuknya menyiram __________________.
( sayur, bunga ).
5. Sayur-sayuran itu hidup ___________________.
( layu, subur ).
6. Datuk Anas sangat ___________________
berkebun.(malas, rajin ).
7. Mak Jah membubuh ______________ pada sayur-sayuran itu.
( baja, air ).
Latihan 2.
Mata Pelajaran: Bahasa Malaysia.
Tahun Satu Anemon 2012.
Tajuk: Haiwan.
Mari kita menyanyi bersama-sama.
Kayu oh kayu
Mengapa engkau basah?
Bagaimana aku tak basah
Hujan timpa aku (2X)
Hujan oh hujan
Mengapa kau timpa kayu?
Bagaimana aku tak timpa
Katak panggil aku (2X)
Katak oh katak
Mengapa panggil hujan?
Bagaimana aku tak panggil
Ular nak makan aku (2X)
Ular oh ular
Mengapa nak makan katak ?
Bagaimana aku tak makan
Memang makanan aku (2X)
Latihan 3
Aspek Tatabahasa,
Isi tempat kosong dengan perkataan berimbuhan awalan yang diberi.
bersenam melukis berbaris melawat melompat bercakap memakai memasak.
1. Encik Ramli____________baju kemeja dan berseluar panjang.
2. Murid-murid mesti__________ apabila loceng berbunyi.
3..Kami hendak______________ke Pulau Pinang.
4. Bapa dan emak sedang___________________di ruang tamu.
5. Anis Suraya gemar _____________gambar.
6. Puan Mursida sedang _________________di dapur.
7. Mereka ____________apabila ternampak seekor tikus.
8..Kita mesti_______________untuk menjaga kesihatan.
Latihan 4.
Aspek Tatabahasa.
Padankan frasa-frasa-di bawah menjadi ayat.
1. sungai berasa sedih berbau busuk.
2. Badan sungai ada kerana badanya sangat kotor.
3. Badan sungai membersihkan badan sungai.
4. Pokok menolong banyak sampah
Latihan 5
Membaca dengan jelas dan intonasi yang betul.
Membaca dengan jelas dan intonasi yang betul.
Kebun
Datuk Anas.
Ini kebun sayur datuk Anas.
Datuk Anas, Pak Mamat, sedang membuat batas.
Dia menggunakkan cangkul untuk membuat batas.
Di kebun datuk ada sayur bayam, bendi dan kangkung.
Selain itu, ada juga sayur petola, kacang panjang dan terung.
Anas membantu datuknya menyiram sayur setiap hari.
Nenek Anas, Mak Jah pula membubuh baja pada sayur-sayuran itu.
Sayur-sayuran itu hidup subur.
Ini kebun sayur datuk Anas.
Datuk Anas, Pak Mamat, sedang membuat batas.
Dia menggunakkan cangkul untuk membuat batas.
Di kebun datuk ada sayur bayam, bendi dan kangkung.
Selain itu, ada juga sayur petola, kacang panjang dan terung.
Anas membantu datuknya menyiram sayur setiap hari.
Nenek Anas, Mak Jah pula membubuh baja pada sayur-sayuran itu.
Sayur-sayuran itu hidup subur.
Baca cerita di bawah dengan sebutan yang betul dan intonasi yang sesuai.
Anak tikus Si Cit-Cit mendengar nasihat.
Anak tikus hendak bermain di luar lubang.
Dia meminta izin daripada ibunya.
Ibu tikus melarang anaknya bermain di luar lubang.
Kawasan di luar lubang sangat bahaya.
Bapa tikus juga melarang anaknya bermain di luar lubang.
Di luar lubang ada banyak kucing.
Kucing suka makan tikus.
Anak tikus faham kata-kata ibubapanya.
Dia mendengar nasihat.
Anak tikus tidak pergi bermain di luar lubang yang bahaya itu.
Pergi mandi cuci gigi.
Latihan 9
Baca petikan di bawah. Kemudian , tulis kata nama khas yang terdapat dalam
petikan tersebut.
Alia ada datuk dan nenek. Mereka tinggal di Penampang. Usia mereka
menjangkau 60 tahun.
Nenek Alia bernama Faridah dan datuknya benama Ramlee.
Nenek Alia sangat pandai memasak manakala datuk Alia suka berkebun. Datuk Alia mempunyai dusun buah-buahan.
Pada bulan Mei yang lalu, Alia sekeluarga telah pulang ke kampung dengan Perodua Kembara.
Arahan: Tulis Kata Nama Khas
1. _______________ 4. __________________
2. _______________ 5. __________________
3. _______________ 6. __________________
Latihan 10
Garis kata tanya yang betul
1. (Bilakah, Siapakah) nama kawan baik kamu?
2. (Apakah, Di manakah) nama sekolah Azrul?
3. (Bilakah, Berapakah) umur adik kamu?
4. (Apakah, Bilakah) kamu pergi ke rumah Dayana?
5. (mengapakah, Apakah) Anis suka berkawan dengan Humairah?
Latihan 11
Baca petikan di bawah ini. Tandakan (/) pada pernyataan yang betul (X) pada pernyataan
yang salah.
Pada setiap hari Ahad, Nabil mengikut ibunya ke pasar. Nabil suka pergi ke pasar. Ikan-ikan dan
sayur-sayuran di pasar itu segar belaka.
Ibu nabil membeli ikan. Kemudian, ibunya membeli sayur-sayuran. Dia memasukkan barang itu ke dalam bakul.
Nabil suka makan sayur. Ibu menyuruh Nabil makan sayur. Sayur baik untuk kesihatan.
1. Nabil mengikut ibu ke pasar. ( ).
2. Nabil menolong ibu membawa makanan. ( ).
3. Ikan dan sayur dijual di pasar. ( ).
4. Ibu membeli buah-buahan ( ).
5. Nabil gemar makan sayur. ( ).
Latihan 12
Kata Hubung.
Kata yang menghubungkan kata dengan kata, ayat dengan ayat, dan frasa dengan frasa.
Contoh- dan, atau, kerana, supaya, sambil dan sebagainya.
1. Minah dan Suria ke sekolah.
2. Adik menangis kerana gigitnya sakit.
Isi tempat kosong dengan kata hubung yang betul.
1. Khalid __________ Aidil ke padang bersama-sama.
2. Dayang Sulima tidak ke sekolah ___________ deman.
3. Kamu suka makan buah betik _____________ limau?
4. Kita harus bersenam ___________ badan kita sihat.
5. Zarina mengelap lantai ___________ bernyanyi.
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteSalam,
ReplyDeleteAyat tunggal dan ayat majmuk sesuai untuk murid-murid Tahun Satu. Ayatnya ringkas dan mudah difahami. Murid-murid boleh membuat latihan ini dengan senang dan mudah yang bersesuaian mengikut tahap pengetahuan murid-murid
Assalamualaikum Cikgu....
DeleteTerima kasih kerana memberi pandangan yang membina semoga kita dapat menjalankan tugas dengan cemerlang dan melahirkan murid yang cergas dari segi rohani , jasmani dan intelek selaras dengan falsafah pendidikan negara.
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteAssalamualaikum cikgu...
ReplyDeleteWah, ada menyanyi. Memang menyeronokkan murid..Teruskan usaha cikgu
Assalamualaikum,
ReplyDeleteMurid-murid memang suka pada lagu bangau oh bangau ini.Insya Allah pengajaran akan lebih berkesan
Walaikumsalam Ustazah..
ReplyDeleteUntuk menarik minat murid-murid Tahun satu untuk terus belajar salah satu cara ialah menyanyi.Mereka suka kerana merasa terhibur dan menyoronokkan.
latihan yang sangat sesuai untuk murid2. teruskan usaha anda ya cikgu
ReplyDeletehebat...tahniah..teruskan..
ReplyDeleteAsalamualaikum...
ReplyDeleteTerima kasih atas respon anda...
Saya akan cuba yang terbaik.
Latihan sangat sesuai dengan murid-murid tahun satu. Aktiviti nyanyian juga sangat menyeronokan bagi murid tahun satu.
ReplyDeleteAssalamualaikum...
ReplyDeleteTerima kasih atas pandangan cikgu..
Salam Cikgu Sitti, izinkan saya gunakan latihan di atas untuk anak didik saya pula yea :)
ReplyDeleteWaalaikumsalam cikgu Maz,
ReplyDeleteDialu-alukan untuk kita sama-sama berkongsi ilmu..
Terima kasih...
Assalamualaikum, Latihan cikgu padat dan mantap. Sesuai dijadikan latihan di dalam bilik darjah atau kerja rumah. Tahniah cikgu...
ReplyDeleteWaalaikumsalam cikgu.
ReplyDeleteTerima kasih atas pandangan cikgu..